Meer dan tien jaar geleden werkte ik op een Europees hoofdkantoor van een Amerikaanse multinational. Een van de mensen met wie ik werkte was een director uit Duitsland. Ze was uitstekend in haar werk en erg gedreven. Ook was ze plezierig om mee te werken. Eens moest ze een presentatie aan de CEO van het bedrijf geven. Hij was Amerikaan. Ze besloot de CEO een dag van tevoren te ontwmoeten en de powerpoint presentatie met hem door te nemen. Hij scande de presentatie snel en zei: “dat ziet er goed uit maar kijk even goed naar slides 16 en 17”. Ze volgde zijn advies op, bestudeerde slides 16 en 17 en overtuigde zichzelf ervan dat ze alle informatie op de slides prima kon presenteren. De volgende dag presenteerde ze de slides aan de CEO en de andere senior leaders in de vergaderruimte. Toen ze bij slides 16 en 17 aankwam, presenteerde ze die goed maar de CEO werd woedend. Totaal verrast deed ze haar best om de presentatie goed af te ronden en verliet ze de ruimte. Ze liep meteen mijn kantoor binnen en vertelde me wat er gebeurd was. “Hij zei tegen mij om goed naar slides 16 en 17 te kijken en dat heb ik gedaan. Ik heb het gepresenteerd. Wat heb ik fout gedaan?” Toen hebben we kort gesproken over de directe manier waarop Duitsers feedback geven en de meer indirecte manier waarop Amerikanen dat doen. De CEO wilde dat ze die 2 slides uit de presentatie verwijderd zou hebben. Zij had uit zijn opmerking begrepen dat ze in staat had moeten zijn om haarfijn uit te kunnen leggen en verdedigen wat er op die slides stond.
Dit was een van de vele situaties waarin ik ervoer hoe culturele verschillen een significante impact kunnen hebben op ogenschijnlijk insignificante gesprekken. Sindsdien heb ik altijd meer willen weten over cultuurverschillen en hoe succesvol samen te werken met mensen die een andere culturele achtergrond hebben. In meer dan 10 jaar werkte ik bij enkele multinationals en vond ik het prachtig om in multiculturele teams te werken. Hier leerde ik dat nieuwsgierigheid – de bereidwilligheid om over de ander te leren en de ander te begrijpen – een sleutelrol speelt om succesvol cross-cultureel te kunnen samenwerken.
In de cross-culturele workshops en trainingen die ik bij organisaties geef, creëer ik op maat gemaakte leerervaringen waarin interactieve oefeningen de theorie die ik met de deelnemers deel, verdiepen. Ik werk hierin met groepen van 10 tot 100 personen. Mijn doel is dat mensen meer plezier krijgen in het samenwerken met andere culturen. Ik doe dat door ze aan te sporen tot nieuwsgierigheid, hun bewustzijn te vergroten en ze van de juiste tools te voorzien.
Neem contact met me op als je meer informatie zou willen hebben over hoe je jouw cross-cultural collaboration skills kunt ontwikkelen.
I really appreciated the cross-cultural workshop Jeroen gave us, as his background, deep insights and international experience made the whole content very authentic and helpful working for global acting companies. Having a similar international background myself, I really liked participating in the group activities and role games and talking about those findings with my colleagues. I appreciate the great work and passion Jeroen put into his workshop and looking forward to the next one.
Derya Dönmez, Head Product Marketing
As a multi-national company, it’s really important to understand each other’s cultures as we communicate and work with different colleagues and cultures every day. It was a very interesting training and made me want to go and learn a bit more about the cultures that we experience every day.
Adil Hameed, IT System Administrator
I was raised in France, in a family of different nationalities. I learned to appreciate, acknowledge and respect cultural differences, at a young age. Often these differences are about details. These may seem insignificant for some but essential for others. Professionally and privately, it is essential to discover other cultures, to understand what makes them rich and special, in a spirit of respect and tolerance. It helps you anticipate different reactions, grasp their origin and defuse the difficulties and potential conflicts. Jeroen has the talent to link people and open their mind, gently, with intelligence, humor and subtlety. These sessions with him made me and my colleagues think and grow. They have helped us to consider things from a different perspective to better work and live together.
Anne-Sophie Bociaga, Senior Product Marketing Manager
Ideas are easy, execution is everything. This is a moto that I have for many years and having now had several sessions with Jeroen just helped me to gain insight into the differences we have in our multifaceted and multi-cultural company. By understanding these cultural models, I can be more prepared for creating a common pool of meaning among my peers to be able to ensure successful plan execution and stronger collaboration.
Boris Kibrik, Product Marketing Manager
I found Jeroen’s talk really insightful about how to manage the differences across our North Europe team. I come from a very European family, and therefore have always been aware of cultural differences in a personal situation; but this session helped show me the smaller, more hidden ways through which culture can come into play in a professional context. I know I’ve taken some communication and behavioural tips away with me to improve my collaboration and teamwork!
Elena Jones, Marketing Coordinator
Emerging markets are the most complex with more than a hundred countries worldwide. The cross-cultural workshop helped me understand the differences between cultures. It reminds me when I am in contact with other markets, always to be mindful of their culture which affects the way they think, and the way they perceive what I say. Love to have one more workshop to dive a bit deeper. Thanks a lot!
Kizzy Cheng, Product Marketing Manager
You think you know your colleagues well, and assume, because we all speak English, they hear us and we understand them… but we miss so much. The session from Jeroen peeled back some of our closest colleagues’ layers to reveal their real cultural identity and visa-versa. Now there is actual understanding on where we align, but also great respect of our differences.
Richard Hirons, Academy Director
I enjoyed Jeroen’s interactive training on cultural differences. Some thought-provoking discussions on recognising cultural diversity between ourselves and our colleagues; and invaluable in improving our communication with one another.
Teri Bacci, Marketing Communication Specialist
I really liked the cross-culture session Jeroen provided. It gave me several “aha” moments for realizing why people from other cultures act and respond the way they do. Working in a culturally diverse organization, the awareness and understanding of cultural differences is of utmost importance to ensure good collaboration across the team and different departments, and to move projects in the right direction in a timely fashion. This session helped me, a Chinese, to cope with and decode different cultures.
Yanfang Zhu, Product Marketing Manager